هات چاکلت چیست؟

هات چاکلت چیست - فنجونت

هات چاکلت چیست؟ هات‌چاکلت یا شکلات داغ، یکی از اون نوشیدنی‌های وسوسه کننده ست که محاله اگر بهتون تعارف کنن، ردش کنین. هات‌چاکلت یه نوشیدنی گرمه، که از شکلات رنده شده، شکلات ذوب‌شده یا پودر کاکائو، شیر گرم یا آب و احتمالاً اگر علاقه‌مند به شیرینی  طعم اون باشین، قدری شکر ساخته‌شده.

هات چاکلت در کنار اسپرسو، کاپوچینو و کافه لاته از پرفروشترین سفارش های کافی شاپ های ایران به حساب میاد.
برای تزئین روی هات‌چاکلت، بعضاً از خامه یا مارشمالو استفاده می کنن.
شاید براتون سؤال باشه، مارشمالو چیه؟

مارشمالو چیست؟

مارشمالو ها، یک سری شکلات‌های اسفنجی هستن که وقتی اونا رو میزارید داخل دهان، بلافاصله در واکنش با آب دهانتون جمع میشن و تقریباً ناپدید میشن. بااین‌حال حجمی که در ابتدا دارن، اونا رو گزینه مناسبی برای تزئین روی هات‌چاکلت ها می کنه.
اگر هات چاکلت فقط از شکلات داغ تولیدشده باشه، بهش نوشیدنی شکلات میگن، اونوقت متوجه میشید که نسبت به هات‌چاکلت هایی که با پودر کاکائو درست میشن، خیلی غلیظ ترن.

هات چاکلت چیست - فنجونت

هات چاکلت در کافی‌شاپ

ممکنه تا الآن کافی‌شاپ رفته باشین و هات‌چاکلت سفارش داده باشین، اما وقتی خوردین حس کردین فقط شیرکاکائو خوردین. دلیلش اینه که اونا صرفاً به‌اضافه کردن پودر هات چاکلت به شیر داغ قناعت کردن، اینه که اون مزه‌ای که شما انتظار داشتین بهتون نداده، اینجا می‌بینید یه هات‌چاکلت واقعی چیه. کافی‌شاپ‌ها معمولاً از پودر هات‌چاکلت برای تهیه دستور شما استفاده می کنن، اما اینو باید در نظر بگیرن که برای یه هات چاکلت خوب باید از خامه هم در کنار پودر استفاده کنن، این‌طوری هات چاکلت غلظت مدنظر مشتری رو داره و طعم اون هم لذت‌بخش میشه.

تاریخچه هات چاکلت

اگر براتون بگیم که هات‌چاکلت تقریباً جزو قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های بشر هست، باورتون میشه؟
باستان شناسا میگن اولین نوشیدنی شکلاتی حدود 2500 الی 3000 سال قبل توسط قوم مایاها، در آمریکای جنوبی تولید شدن، همچنین تا سال 1400، نوشیدن هات چاکلت جزو فرهنگ آزتک ها بوده. حتماً میخواین بدونین آزتک ها کیا بودن؟ آزتک ها قومی بودن که در مکزیک و آمریکای مرکزی زندگی می‌کردن. اینا رو گفتیم که بدونین با یه نوشیدنی جدید روبرو نیستین، بلکه داریم در مورد یک نوشیدنی خوشمزه از قرون و اعصار گذشته که برگرفته از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیاست، صحبت می‌کنیم.

رواج هات چاکلت

بعدازاینکه اروپایی‌ها در مکزیک با هات‌چاکلت آشنا شدن، اونو با خودشون به اروپا و بعد در سراسر دنیا انتشار دادن، از اون زمان، هات چاکلت کلی تغییرات به خودش دیده و حتی طوری شده بود که برای مصارف دارویی هم تا قرن نوزدهم، اطبا برای درمان بیماری‌های کبدی و معده، اونو تجویز می‌کردن.

هات چاکلت در اروپا

در سرزمین‌های اصلی اروپا (به‌ویژه اسپانیا و ایتالیا) ، شکلات داغ به خاطر استفاده از نشاسته ذرت که یه جورایی حجم زیادی داره، بعضاً بسیار ضخیم سرو میشه.
هات چاکلت با چروس، صبحانه سنتی تو اسپانیاست و این مدل شکلات داغ خیلی غلیظ استفاده میشه.
شاید بخواین بدونین اصلاً چروس چیه؟ چروس یه جور شیرینی شبیه بامیه هست که کشیده تره و توی خیلی از شیرینی فروش‌ها، می تونید اونو پیدا کنید، همونطور که کروسان یا مدل ایرانی اون که بهش پچ پچ میگن رو با قهوه میل می کنن، چروس رو با هات چاکلت مصرف می کنن.

پودر هات چاکلت

امروز هات‌چاکلت مصرف بسیار زیادی در سراسر دنیا داره بطوریکه در همه کافی‌شاپ‌ها، با انواع و اقسام ادویه‌ها، با درجات غلظت گوناگون سرو میشه، اما برای راحتی مصرف‌کنندگان، پودر هات چاکلت آماده هم رواج پیداکرده که اتفاقاً خیلی از مشتریان از این ترفند استقبال کردن.

ترکیب اصلی پودر هات چاکلت

  • پودر کاکائو با خلوص بالا (۶۰ درصد و بیش‌تر)
  • پودر خامه
  • پودر فندق
  • شکر

پودرهای موجود در بازار با نسبت‌های مختلف مواد بالا رو باهم ترکیب کردن. کیفیت و میزان خلوص پودر کاکائو روی طعم و غلظت هات‌چاکلت تأثیر زیادی داره.

دستور تهیه بهترین هات چاکلت

روش‌های زیادی برای تهیه هات‌چاکلت وجود داره که ما سعی کردیم بهترین تجربه رو براتون فراهم کنیم.
بعضیا که خیلی اهل قهوه نیستن، اما نوشیدنی‌های داغ رو دوست دارن، هات چاکلت رو می تونن به‌عنوان یه نوشیدنی جذاب در نظر بگیرن.
همونطور که قبلاً نوشته بودیم، هات چاکلت رو میشه با پودر کاکائو و شکلات ذوب‌شده تهیه کرد، اما واقعاً پودر کاکائو خیلی خوب نیست، چون اولاً مثل شکلات حالت خامه‌ای نداره و جذابیت اونو ایجاد نمی کنه و در ثانی پودر کاکائو یه جورایی حالت ته‌نشینی میگیره و غلیظ نیست. برای همین ما دستورالعملمونو برای هات‌چاکلت با شکلات ذوب‌شده ارائه میدیم.

نحوه تهیه شکلات ذوب‌شده

نکته‌ای که بعضی از دستورالعمل‌ها در مورد هات‌چاکلت رعایت نمی‌کنند اینه که میگن شیر رو داغ کنید و بعد شکلات‌های رنده شده رو بهش اضافه کنین، اما واقعیت اینه که حل شدن ذرات خردشده شکلات داخل شیر کار بسیار سختیه و شما نمی تونید کاملاً مطمئن باشین که ذرات شکلات داخل شیر حل‌شده و در کل دچار دردسر میشین.
ما پیشنهاد می‌کنیم ذرات خردشده شکلات رو در یه حرارت آروم قرار بدید و هم بزنید که یه مایع شکلاتی ایجاد بشه، می تونید برای این کار از مایکرویو استفاده کنین و برای هر 30 ثانیه یک‌بار اونا رو هم بزنین تا یه مایع کاملاً روان از شکلات ایجاد بشه.

گرم کردن شیر

برای گرم کردن شیر مراقب باشید که انقدر گرم نشه که به مرحله جوشیدن برسه، همین‌قدر که در اطراف ظرف شیر، حباب‌های کوچک هوا تشکیل بشه، نشون دهنده اینه که شیر برای ترکیب با شکلات آماده هست. بیشتر از اون نیازی به گرم کردن نداره.
خوب در مرحله بعد، شکلات روان و ذوب‌شده رو به آرومی داخل شیر بریزید و خواهید دید که به‌خوبی با شیر ترکیب میشه، تا اینجای کار، تقریباً مایع اصلی هات چاکلت شما آماده هست و باید تزئینش کنید.

تزیین هات چاکلت

برای تزیین هات‌ چاکلت می تونید از خامه استفاده کنید، به‌طوری‌که روی اونو خامه بریزید و بعد به کمک شابلون‌های مختلف می تونید با پودر کاکائو روشو تزئین کنین، این‌طوری هات چاکلت شما شبیه به کاپوچینو هست که یه جور ترکیب قهوه هست، می خواین بدونین کاپوچینو چیه؟ اینجا یه مقاله خوب در مورد کاپوچینو نوشتیم:

مواد لازم برای تهیه هات چاکلت:

  • ۲ فنجون شیر
  • ۲ قاشق غذاخوری شکر
  • 100 گرم شکلات تکه‌ای تلخ و شیرین (کمتر از ۱ فنجون)؛
  • خامۀ زده‌شده (دلخواه)؛
  • مارشمالو (دلخواه)
هات چاکلت چیست - فنجونت

در ابتدا شیر رو گرم می‌کنید و مراقب باشید جوش نیاد، بعد شکلات‌هایی رو که طبق دستور بالا نوشتیم چطور ذوب کنید به آرومی بهش اضافه کنید. درنهایت با خامه و مارشمالو در صورت تمایل، تزئین کنین.

سیروپ فندق در طرز تهیه هات چاکلت

سیروپ فندق در واقع عصاره غلیظ فندق هستش که طعمی قوی داره. برای دادن عطر و طعم فندق به هات چاکلت می‌تونیم از سیروپ فندق استفاده کنیم. البته اضافه کردن سیروپ کاملا اختیاریه. سیروپ رو می‌تونیم از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنیم. البته طرز تهیه سیروپ خونگی رو هم روی فنجونت داریم:

برای اینکه بدونید سیروپ چیست و طرز تهیه سیروپ چگونه است، به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

انوع پودر هات چاکلت

طرز تهیه هات چاکلت - فنجونت
طرز تهیه هات چاکلت

معمولا دو نوع پودر هات چاکلت در بازار موجود هستش

  • هات‌ چاکلت معمولی
  • هات‌ چاکلت دارک (یا دارک چاکلت)
    تفاوت اصلی‌شون توی مقدار و نوع پودر کاکائو هستش. دارک چاکلت رنگش تیره تر، طعمش تلخ‌تر و یکم هم گرون‌تره.

سرو هات چاکت

  • برای سرو هات چاکلت معمولا از فنجون‌های با حجم 180 الی 200 سی‌سی استفاده می‌کنیم.
  • برای تزیین روی هات چاکلت می‌تونیم از مارشمالو، پشمک یا خامه زده شده استفاده کنیم.
  • نون کروسان برای سرو کنار هات چاکلت پیشنهاد میشه.

طرز تهیه هات چاکلت با نازل بخار دستگاه اسپرسو

طرز تهیه هات چاکلت - فنجونت

اگه کافه دار هستین یا دستگاه اسپرسو خونگی دارین با استفاده از نازل بخار دستگاه اسپرسو می‌تونیم هات چاکلت درست کنیم. اما چه جوری؟
مواد اولیه (پودر هات چاکلت، شیر و خامه) رو داخل پیچر یا یه ظرف مناسب می‌ریزیم.
مواد اولیه رو هم زده، نازل بخار رو داخل ترکیب گذاشته و شیر نازل رو باز می‌کنیم.
صبر می‌کنیم تا هات چاکلت کاملا داغ و غلیظ بشه و توی فنجون مورد نظر سروش می‌کنیم.

ارزش غذایی هات چاکلت/ خواص هات چاکلت یا شکلات داغ

  • کالری: ۴۶۹ کیلوکالری؛
  • کربوهیدرات: ۶۱ گرم؛
  • پروتئین: ۱۰ گرم؛
  • چربی: ۲۵ گرم؛
  • اسید چرب اشباع: ۱۵ گرم؛
  • کلسترول: ۲۴ میلی‌گرم؛
  • سدیم: ۱۱ میلی‌گرم؛
  • فیبر: ۳ گرم؛
  • قند: ۵۶ گرم؛

اگر نیاز دارید در مورد خواص هات چاکلت بدانید، مقاله کاملی در این مورد آماده شده است. همچنین تفاوت هات چاکلت و وایت چاکلت را در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده ایم.

برای خرید هات چاکلت، خرید قهوه و انواع لوازم قهوه به فروشگاه فنجونت سری بزنید.

نکاتی در مورد هات چاکلت:

  • بهترین شکلات برای درست کردن هات‌ چاکلت یا شکلات داغ شکلات تخته‌ای تلخ ۶۰ درصد یا بالاتر با کیفیته
  • برای غلیط تر کردن هات چاکلت می تونید از شیر پرچرب استفاده کنید
  • ممکنه بخواین به‌جای شیر از شیر بادام استفاده کنین.
  • بعضیا دوست دارن به هات‌چاکلت وانیل هم اضافه کنن، بستگی به نظر شما داره.
  • هات‌چاکلت رو می تونید در یخچال نگهداری و دوباره در صورت نیاز گرم کنید، مراقب باشید به جوش نیاد
  • پودرهای هات چاکلت معمولاً دارای شیر خشک بوده و می تونین به‌جای شیر اونا رو با آب ترکیب کنین.

خرید انواع قهوه‌های تازه و خوشمزه

قهوه ترک استانبول

قهوه ترک استانبول از فرآوری دونه‌های قهوه عربیکا و ربوستا تهیه شده که برای دم کردن یه فنجون قهوه ترک به سبک ترکیه‌ای مناسبه.طعم تلخ شکلاتی و عطر فوق العاده‌ای ازش دریافت می‌کنین. روست این قهوه مدیوم هستش و رنگ قهوه‌ای متوسط داره.

خرید قهوه ترک استانبول

قهوه‌ MC2 انرژی زا

MC2 یه قهوه خاص برای عاشقان قهوه ست، کسانی که علاقه‌مند به سرو یه قهوه سنگین‌تر هستن و این سنگینی برگرفته از میزان بیشتر کافئین در ترکیب کلی هست.

قهوه انرژی زا، می تونه انرژی بدن شما رو برای انجام کارهایی که نیاز به توان و تمرکز بالاتری دارن تامین کنه.

خرید قهوه انرژی زا

پودر اسپرسو فوری رایش 

پودر اسپرسو فوری از فرآوری قهوه تازه به دست می‌آید و کاربرد اصلی ش برای مواقعی است که فرصت یا امکانات لازم برای دم کردن قهوه تازه را ندارید. پودر اسپرسو فوری رو با آب داغ ترکیب می‌کنین و دیگه تامامم! یه فنجون اسپرسو خوش عطر و طعم دارین.

خرید پودر اسپرسو فوری رایش

برخی نظرات خریداران قهوه فنجونت

صفحه نظرات مشتریان

9 دیدگاه برای “هات چاکلت چیست؟

  1. ناشناس گفته:

    خیلی خوبه ولی اگر اندازه های مواد هات چاکلت رو بگید که خودمون تو خونه درست کنیم عالی تر هم میشه سپاس

  2. معین گفته:

    سلام ارزش غذایی هات چاکلت که لطف کردین میزان کالری و غیره نوشتین لطف کنید بفرمایید چقدر هات چاکلت مدنظرتونه؟؟

  3. فرهاد‌.ازتهران گفته:

    خیلی‌ممنون‌بابت‌توزیع قشنگتون‌راجب‌‌‌طرزتهیه‌شکلات‌داغ‌سپاس‌فراون❤❤❤

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع