موکاپات چیست؟ طرز تهیه اسپرسو با موکاپات به زبان ساده

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات-فنجونت

خوب تو این مطلب می خوایم طرز تهیه اسپرسو با موکاپات رو به زبان ساده براتون بیان کنیم.

اگر این پست رو دارین می خونین، احتمالا یه موکاپات عالی خریدین و هر چه سریعتر می خواین اولین اسپرسو خونگی تونو آماده کنین؛ بنابراین جاداره ورود شما رو به جامعه موکاپات دارها تبریک بگیم. توی این ویدئو هم می تونید نحوه کار با موکاپات رو ببینین. معمولا به موازات خرید موکاپات، علاقمندان قهوه به سمت خرید دستگاه اسپرسوساز میشن، ما در یک مقاله کامل، انواع دستگاه های اسپرسوساز و راهنمای خرید رو تشریح کردیم.



موکاپات چیست؟

موکاپات یه ابزار خونگی برای تهیه اسپرسو هست، این وسیله کار شما رو برای تهیه اسپرسو راه میندازه اما نباید انتظار داشته باشین همون اسپرسوی خامه نارنجی خوشگل دستگاه‌ اسپرسوساز رو به شما بده، با این‌حال قطعاً از داشتن اون پشیمون نمی شین و مطمئناً به‌زودی جای خودشو در جهیزیه خانم‌ها باز می کنه. اکثر خانواده‌های اروپایی و آمریکایی از موکاپات روزانه برای تهیه قهوه استفاده می‌کنن. موکاپات در واقع یک وسیله با قیمت مناسب برای تهیه اسپرسو در خانه و محل کار هست، اگر لازم میدونید بدانید اسپرسو چطور درست می شود، به مقاله اختصاصی اسپرسو ما نگاهی بیندازید.

تهیه اسپرسو با موکاپات - فنجونت
موکاپات چیست

تکنولوژی به‌ کاررفته در موکاپات

موکاپات از یه سیستم جالب برای گرفتن اسپرسو استفاده می کنه. همونطور که می دونین، اسپرسو به روش عبور آب داغ با فشار زیاد از بین ذرات قهوه فشرده‌ شده، تهیه میشه.

برای اینکه بتونن اسپرسو رو در منزل تهیه کننن، از جریان فشار آب جوش استفاده کردن، یعنی از همون تکنولوژی که در دیگ‌های بخار برای راه‌اندازی قطارهای اولیه استفاده می‌شد. همونطور که می دونین آب مثلِ سایر مایعات در اثر گرما افزایش حجم پیدا می کنه. مولکول‌های آب با سرعت به هر طرف می‌جهن و به فضای بیشتری جهت پخش و گسترش نیاز پیدا می‌کنن. این افزایش حجم آب می تونه نیروی موردنیازبرای حرکت قطارها رو تامین کنه.

تاریخچه موکاپات

لوئیجی دو پونتی در سال 1933 از این خاصیت شگفت انگیز آب برای تهیه اسپرسو استفاده کرد. اون سیستمی رو به کار گرفت که در یک فضای قوری مانند به کمک گرما، آب رو با فشار از بین ذرات قهوه عبور میده و عصاره قهوه رو در قسمت بالای قوری خالی می کنه. این طراح هنرمند موکاپات رو برای شرکت ایتالیایی آلفانسو بیالتی به ثبت رسوند و اینطور شد که برند بیالتی برند مطرح موکاپات شد. موکاپات هایی که امروزه در بازار با قیمت های متوسط وجود دارن اکثرا طرح بیالتی بوده و تولید شرکت بیالتی نیستن.

موکاپات از چه اجزایی تشکیل شده؟

اجزای موکاپات به شرح زیر هست، ما از یک تصویر برای نمایش کامل بخش های موکاپات استفاده کردیم و هر بخش رو توضیح دادیم.

تهیه اسپرسو با موکاپات - فنجونت
اجزای تشکیل دهنده موکاپات
  1. درب موکاپات که باید هنگام تهیه اسپرسو بسته باشه تا قهوه به اطراف پخش نشه
  2. قسمت خروجی اسپرسو و سرریز شدن داخل محفظه اسپرسو
  3. لوله ای که عصاره قهوه یا اسپرسو رو از محفظه قهوه به محفظه اسپرسو هدایت میکنه
  4. محفظه نگهدارنده اسپرسو خروجی
  5. دسته موکاپات
  6. پودر قهوه اسپرسو
  7. لوله انتقال دهنده آب جوش به محفظه پودر قهوه فشرده‌شده اسپرسو
  8. آب
  9. محفظه نگهدارنده آب
  10. قسمت خروجی اسپرسو برای ریختن توی فنجون
  11. اسپرسویی که در نهایت تولید شده
  12. قسمت بالایی محفظه که آب عبوری از پودر قهوه فشرده قابل عبور بوده اما به دلیل ریز بودن سوراخ های آن، ذرات قهوه قادر به عبور نیستند.
  13. محفظه نگهدارنده پودر قهوه اسپرسو
  14. قسمت پایینی محفظه که آب جوش می تونه از اون طریق وارد قسمت پودر قهوه بشه.

اینفوگرافی تهیه اسپرسو با موکاپات به زبان ساده

تهیه اسپرسو با موکاپات - فنجونت
تهیه اسپرسو با موکاپات
  • برای تهیه اسپرسو با موکاپات ابتدا مخزن آب موکا‌پات را تا زیر سوپاپ پر می‌کنیم.
  • مخزن قهوه موکاپات را پر کرده و قهوه را کاملا به صورت هموار درآورده، سطحش را صاف می‌کنیم. با روش موکاپات نیازی به فشرده کردن قهوه نیست.
  • مخزن قهوه را روی مخزن آب گذاشته و قوری موکا‌پات را می‌بندیم.
  • موکا‌پات را روی شعله ملایم می‌گذاریم (بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنیم.) تا آب کاملا داغ شده و فرآیند عصاره گیری شروع شود.
  • پس از چند دقیقه عصاره قهوه از خروجی موکا‌پات خارج می‌شود. عصاره گیری را تا زمانی ادامه می‌دهیم که رنگ قهوه خروجی کاملا روشن شده و شروع به پاشش کند. موکاپات را از روی شعله برداشته و داخل فنجون اسپرسو سرو می‌کنیم.
  • برای حفظ دمای اسپرسو بهتر است از قبل فنجون سرو را گرم کنیم.

نکات مهم در مورد استفاده از موکاپات

  1. موکاپات ها یک دریچه اطمینان دارن، باید آب رو تا زیر قسمت دریچه اطمینان پر کنین، چونکه در فشارهای بالا اگر دریچه اطمینان درست کار نکنه و آب نتونه از محفظه اسپرسو به هر دلیلی عبور کنه، امکان ترکیدن موکاپات وجود داره. دریچه اطمینان میتونه در فشارهای خیلی بالا، آب رو خارج و خطر رو رفع کنه.
  2. موکاپات ها دارای انواع گازی و برقی هستن، شما می تونین بسته به سلیقه تون هر کدومو خواستین استفاده کنین.
  3. سعی کنین از اجاق گازی برای تهیه قهوه با موکاپات استفاده کنین که شعله های آتش قسمت پایینی موکاپات رو گرم کنه و اطراف اونو شعله نگیره. این کارو برای امنیت بیشتر بخش دریچه اطمینان انجام میدیم.
  4. برای اینکه آب از اطراف موکاپات بیرون نزنه از یک واشر پلاستیکی برای چفت شدن قسمت بالایی و پایینی موکاپات استفاده می‌کنن، هر از چندگاهی این واشر رو چک کنین که عملکردش درست باشه و آب از کناره های اسپرسو بیرون نزنه.
  5. مخزن قهوه رو پر کنین و خیلی فشرده‌ش نکنین. برای این کار می تونین از خود محفظه نگهداری پودر قهوه بعنوان پیمانه دانه های قهوه برای آسیاب استفاده کنین.
  6. مخزن آب موکاپات رو بهتره با آب داغ پر کنین (البته آبی که جوش نباشه)
  7. از قهوه ترک و قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنین، چون نتیجه نگرفته و یا قهوه‌تون ناقص عصاره‌گیری میشه یا می‌سوزه. اگر نیاز دارید در مورد نحوه تهیه قهوه ترک بدونید یا نیاز به دانستن اطلاعاتی در مورد قهوه فرانسه دارید، این مقاله ها رو از دست ندید.

نحوه کار با موکاپات

تهیه اسپرسو با موکاپات - فنجونت
نحوه کار با موکاپات

توی این عکس متحرک می تونید به خوبی نحوه عملکرد تهیه اسپرسو با موکاپات رو به صورت تصویری ببینین. من فکر می کنم تا اینجا به طور کامل با موکاپات و روش کار اون آشنا شدین. با این‌حال اگر باز هم سوالی داشتین خوشحال میشیم زیر همین پست بپرسین.

انواع نوشیدنی های بر پایه اسپرسو

لاته، کاپوچینو، فلت وایت، آمریکانو و… از جمله مشهورترین نوشیدنی های بر پایه اسپرسو که تفاوت اصلی‌شون توی میزان شیر فوم گرفته شده و فوم شیر هستش. به عنوان نمونه: برای تفاوت لته و کاپوچینو، حجم شیر لته نسبت به کاپوچینو بیش‌تره در واقع توی کاپوچینو چون حجم شیر کمتره طعم قهوه بیش‌تر احساس می‌شه.


با موکاپات میشه چه قهوه‌هایی درست کرد؟

موکاپات برای عصاره گیری قهوه و تهیه اسپرسو مناسبه.

داخل موکاپات آب داغ بریزیم یا آب سرد؟

مخزن آب موکاپات رو بهتره با آب داغ (نه جوش) پر کنیم.

چه نوع پودر قهوه‌ای برای موکاپات مناسبه؟

قهوه‌ای که به صورت متوسط آسیاب شده باشه. (از ترک درشت‌تر و از فرانسه نرم‎تر)

خرید انواع قهوه‌های تازه و خوشمزه

قهوه ترک استانبول

قهوه ترک استانبول از فرآوری دونه‌های قهوه عربیکا و ربوستا تهیه شده که برای دم کردن یه فنجون قهوه ترک به سبک ترکیه‌ای مناسبه.طعم تلخ شکلاتی و عطر فوق العاده‌ای ازش دریافت می‌کنین. روست این قهوه مدیوم هستش و رنگ قهوه‌ای متوسط داره.

خرید قهوه ترک استانبول

قهوه‌ MC2 انرژی زا

MC2 یه قهوه خاص برای عاشقان قهوه ست، کسانی که علاقه‌مند به سرو یه قهوه سنگین‌تر هستن و این سنگینی برگرفته از میزان بیشتر کافئین در ترکیب کلی هست.

قهوه انرژی زا، می تونه انرژی بدن شما رو برای انجام کارهایی که نیاز به توان و تمرکز بالاتری دارن تامین کنه.

خرید قهوه انرژی زا

پودر اسپرسو فوری رایش 

پودر اسپرسو فوری از فرآوری قهوه تازه به دست می‌آید و کاربرد اصلی ش برای مواقعی است که فرصت یا امکانات لازم برای دم کردن قهوه تازه را ندارید. پودر اسپرسو فوری رو با آب داغ ترکیب می‌کنین و دیگه تامامم! یه فنجون اسپرسو خوش عطر و طعم دارین.

خرید پودر اسپرسو فوری رایش

برخی نظرات خریداران قهوه فنجونت

صفحه نظرات مشتریان

96 دیدگاه برای “موکاپات چیست؟ طرز تهیه اسپرسو با موکاپات به زبان ساده

  1. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام دوست عزیز
    پودر قهوه‌تون نرم آسیاب شده یا اینکه شعله زیاده

  2. ناشناس گفته:

    سلام من درست میکنم در اخرش سرازیر نمیشه بلکه میجوشه اشتباهم کجایه

  3. ناشناس گفته:

    سلام خسته نباشید
    ما یه موکاپات گرفتیم که قهوه رو بالا نمیاره چیکار کنیم؟

  4. ناشناس گفته:

    ممنون از توضیحات کامل و دقیق‌تون
    لطفا اگر امکانش براتون هست نحوه شستن موکاپات رو‌هم‌توضیح بدید مخصوصا اون قسمتی که واشر پلاستیکی و دو صفحه صافی فلزی هست دستگاه موکاپات من ی موقع هایی خوب عمل تقطیر رو انجام نمیده
    در ضمن دوستان بهتر به هیچ عنوان توی مخزن موکاپات شیر نریزید یک بخاطر بوی بدی که مخزن میگیره دو امکان سر رفتن شیر هست

  5. Tiam گفته:

    خیلی ساده وخوب اطلاعات دادید من بیشتر میخواستم بدونم ابی که در مخزن دستگاه ریخته میشه سرد باشه یا گرم که اونم شما توضیح دادید …متشکرم

  6. حسین گفته:

    سلام وقت بخیر و سپاس از مطالب خوب سایتتون.
    من سوال داشتم اول اینکه ایا از موکاکرم فقط میتوان اسپرسو هم درست کرد یا حتما باید شیر هم اضافه و فوم گرفت؟ دوم اینکه ایا شیر باید حتما سرد باشه یا گرم و کدوم بهتر جواب میده و قهوه داغ تحویل میده. و سرد یا ملایم نمیشه.و سوم ایا همزمان موقع شیر ریختن میتوان شکر هم اضافه کرد یا شکر بعدا داخل فنجان باید اضافه کرد؟چهارم اینکه ایا اگر موکا کرم بزرگ مثلا ۴ کاپ بگیریم حتما باید ۴ کاپ درست کرد و اب ریخت و میشه مثلا بجای ۴ کاپ باهاش دوکاپ درست کرد؟ و منظور از کاپ فنجان هست یا شات؟ کلا مثلا ۳ ماپچند میلی اب میگیره ؟ ممنون میشم پاسخ بدین. سپاس

  7. رهنما گفته:

    من سال 1368وقتی که از ونزوئلا به ایران می آمدم آوردم وتا الان هم ازش استفاده کردم خیلی جالب است تشکر از پست زیبا تون

  8. مهدی گفته:

    اموزنده بود تشکر.دوست عزیز چون موکا شما خرابه فیلتر بالاییش بهتره برید و تعویضش کنید.من فرانسه هم دم کردم با توجه به عربیکا بودن قهوم به شدت تلخ بود که یکمی هم آب داغ روی قهوه ریختم تا خوش طعم بشه.

  9. داریوش گفته:

    من دقیقا همین دستور رو اجرا میکنم ولی فقط بخار آب میاد بیرون، عصاره بیرون نمیاد. چرا؟😔😔

  10. اسنا گفته:

    سلام وقتی قهوه رو در محفظه موکاپات میریزم باید قهوه رو سرصاف کنم یاباید مثل کوه درستش کنم کدومش درسته

  11. ناشناس گفته:

    سلام وقتی قهوه رو در محفظه موکاپات میریزم باید قهوه رو سرصاف کنم یاباید مثل کوه درستش کنم کدومش درسته

  12. علی گفته:

    سلام عزیز داخل قهوه جوش درون حفره ها قهوه گیر کرده بعد از تمیز شدن مزه مثل روز اول میشه

  13. امیر علی گفته:

    سلام من میخوام موکاپ بگیرم با قهوشو خونمونم میدون قیاصی میدونید کجاداره مثلا خودم با موکاپ ها قهوه زدم خیلی خوب در اومد ولی برای من نبود اگر میشه راهنماییمون کنید

  14. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود وقت بخیر . مخزن موکاپات رو فقط با آب پر کنین. چون آب تنها ماده‌ایه که میشه باهاش قهوه رو عصاره گیری کرد. بعد از آماده شدن قهوه، میشه قهوه رو با شیر داغ ترکیب کنیم.

  15. نفیسه گفته:

    با سلام
    دلیل اینکه داخل دستگاه من دو رنگ شده چیه؟
    آیا موندن قهوه داخلش مثلا برا ساعتای زیادی باعث شده
    داخل دستگاه دورنگ بشه و ظاهر بدی داشته باشه؟

  16. مجید گفته:

    سلام ایا برای درست کردن یک فنجون به این کوچیکی مصرف حدود چهار پیمانه پر به صرفه هست یا اینکه اگه بخاهیم همین مقدار قهوه ترک در جذوه درست کنیم باز هم همین مقدار قهوه باید اضافه کنیم ؟ و سوال دومم اینه که ایا موکاپات بزرگ تر هم در بازار موجود هست که حداقل اینقدر زحمت کشیده میشه سه فنجون قهوه بده؟ ممنون میشم جواب بدین

  17. Neda گفته:

    سلام چیکار کنیم که قهوه غلیظ بشه .برای من اصلن غلیظ نمیشه و سریع هم میجوشه .برای ب یه موکاپا ۴ کاپی چقدر اب و قهوه بریزیم ؟؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  18. الین گفته:

    وقت بخیر .ی سوال داشتم من قهوه رو که دم می کنم گاهی صاف است ولی گاهی کدر میشه و ذره های ریز پودر توش دیده میشه احساس می کنی سوخته ولی بوی نامطبوعی نداره. میشه بدونم چرا اینجوری میشه؟

  19. حامد گفته:

    سلام و روز بخیر
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    نمیدونم چرا وقتی وقهوه رو درست میکنم مزه تلخی داره قهوه ام

  20. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود فراوان. وقت بخیر
    اگر پودر قهوه خیلی فشرده بشه، آب به سختی از بین قهوه عبور کرده و باعث میشه قهوه بسوزه.

  21. واحد محتوای فنجونت گفته:

    درود وقت بخیر. اولین بار موکاپات رو با آب خالی و بدون پودر قهوه استفاده کنید تا مجاری‌ش کاملا شسته و تمیز بشه.

  22. mahdi گفته:

    ایا باید اولین اسپرسویی ک با موکاپات درست کردیم رو دور بریزیم؟؟؟ اگر درسته دلیلش چیه

  23. Arya گفته:

    سلام
    چرا نباید زیاد قهوه را فشار بدیم
    و اگر زیاد فشار بدیم چی میشه
    یا اگر کم فشار بدیم
    من خودم تا حد ممکن فشار میدم تا قهوه بیشتر جای بشه و دیگه جایی برای قهوه بیشتر نباشه

  24. مجتبی گفته:

    سلام واشر پلاستیکی میانی قسمت بالایی و پایین خراب شده،باید تعویض بشه

  25. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود وقت بخیر.
    برای موکاپات سه تا قهوه رو پیشنهاد می‌کنم خدمتتون به ترتیت از طعم ملایم تا طعم تلخ‌تر:
    قهوه پرفکت بلند (طعم ملایم و عطر قوی) – مشاهده پرفکت بلند در فروشگاه فنجونت
    قهوه بتا بلند (طعم شبیه به شکلات تلخ دارد و کرم زیاد) – مشاده بتا بلند در فروشگاه فنجونت
    قهوه MC2 (قهوه پر انرژی و خوش طعم) – مشاده قهوه mc2 در فروشگاه فنجونت

  26. HeSaM گفته:

    سلام و عرض ادب میخواستم ببینم چند نوع قهوه برای موکاپات وجود داره لطفا اسم ببرید و کدوم یک طهم شیرین تری نسبت به بقییه داره

  27. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود فراوان وقت بخیر
    بهتر اینه که موکاپات ظرفیتش کامل استفاده بشه ولی مثلا برای گرفتن یک شات اسپرسو از یک موکاپات سه کاپ، مخزن آب رو کامل پر کنین ولی مقدار قهوه رو کمتر بریزید.

  28. کتایون گفته:

    سلام اگر بخوایم با یه موکاپات بزرگ به اندازه یک شات اسپرسو درست کنیم میشه فقط مقدار قهوه و آب رو کمتر کنیم؟ یا حتما باید موکاپات کوچک استفاده کرد؟ تشکر

  29. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام وقت بخیر. قهوه ترک رو فقط با قهوه جوش مسی میشه دم کرد.

  30. rm3706968@gmail.com گفته:

    سلام وقت بخیر قهوه ترک رو هم میشه با موکاپات درست کرد یا نه. ممنون

  31. امیرحسین گفته:

    سلام خسته نباشین، شرمنده چرا از موکاپات من از بالای مخزن آب هنگام جوشیدن آب جوش میزنه بیرون؟ لطفا جواب بدین😔😔🙏🏻🙏🏻
    آیدی تل
    Harfe_akhar8

  32. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود وقت بخیر
    شما می‌تونید هر قهوه‌ای رو برای موکاپاتتون استفاده کنین. مهم اینه که نوع آسیاب قهوه (از نظر ریز و درشتی) مناسب موکاپات باشه.

  33. شهریار گفته:

    سلام یه سوال داشتم که خیلی گیج شدم تو اینترنت و اینا اونم این هستش که دقیقاً باید چه قهوه ای بخریم برای موکاپات مثلا فرانسه ترک عربی یعنی منظورم رفتم جایی خرید کنم که قهوه می فروشن چی باید بگم

  34. Majid گفته:

    باید آروم تلمبه بزنی.. منم اینو اوایل تجربه کردم.. میتونی یه شات کم کنی ازش تلمبه بزنی باقیشو سرو کنی و بعد برگردونی اون شات رو اونم پمپ کنی..

  35. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود. زمانش خیلی مهم نیست مهم غلیظ بودن قهوه ست. احتملا آسییاب قهوه‌تون درشت هست.

  36. امیر گفته:

    سلام علت سر ریز شدن سریع چیه من وقتی میزارم روی شعله ب‌ ۲دقیقه نرسیده قهو ه میاو بیرون و غلیظ نیست علت چیه

  37. واحد محتوای فنجونت گفته:

    درود.
    اگر سفارش‌تون تا قبل از ساعت 4 ثبت بشه، همون روز میرسه خدمتتون

  38. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود وقت بخیر
    سوپاپ روی بدنه موکاپات برای جلوگیری از زیاد شدن فشار آب و ترکیدن احتمالی آن تعبیه شده. همیشه مخزن آب رو تا زیر سوپاپ پر کنید تا سوپاپ بتواند در صورت لزوم عمل کند.

  39. شروین گفته:

    سلام. این انفجار و ترکیدن موکاپات چی هستش؟؟ همه ی موکاپات ها منفجر میشند؟؟

  40. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود فراوان
    موکاپات باید زمانی روی شعله بمونه که قهوه خروجی کاملا رقیق شده و حالت کف مانند و پاششی می‌گیرد.

  41. علی گفته:

    سلام، تا کی باید بذاریم رو شعله؟ هروقت که دیگه قهوه نیومد برداریم یا بذاریم بیشتر بمونه؟

  42. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود وقت بخیر
    آسیاب قهوه‌های لاوازا طوری هست که هم برای موکاپات و هم دستگاه اسپرسو مناسبه.

  43. گلشید گفته:

    سلام وقت بخیر من میخواستم پودر قهوه لاوازا کریما دولچه گوستو رو بخرم برای دستگاه قهوه سازم ولی نوشته بود مناسب موکاپات ایا فرقی میکنه تو میزان آسیاب اسپرسوساز خونگی و موکاپات؟

  44. بهرام گفته:

    استاد محترم :جسارت نشه. .. مبحث کامل بود فقط دو نکته یاد آوری بشه. …برای خامه گرفتن باید موکاپای پمپ دار بخرید فرق زیادی هم تو قیمت نداره. …. اگه آب بخار میشه ولی قهوه بیرون نمیزنه اول چک کنید ببینید که قوری که دارید واشر داره یا نه بعد مطمئن بشید که مخزن آب و محل بالایی به هم خوب پیچ شده باشن. .. خیلی بوده که قوری های موکا به دلیل ساخت نامرغوب خیلی ایراد ساختاری دارن. …دلیل دیگه ای که میتونه داشته باشه اینه که در نوک استوانه خروج قهوه یه ساچمه قرار داره که حکم یه سوپاپ یه طرفه رو داره امکان داره ساچمه جام شده باشه و کل آب از سوپاپ مخزن بخار بشه. ..

  45. بهرام گفته:

    برای خامه گرفتن اسپرسو باید موکاپای مخصوصی رو بخرید که دقیقا شبیه موکاپاس با این تفاوت که یک دسته استوانه ای شکل روی درب قوری نصب شده که یه توری بهش وصله که وقتی اسپرسو آماده شد چند با این دستگیره استوانه ای شکل رو بالا و پایین میکنیم و خامه (کف ) رو درست میکنه

  46. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام امیرحسین عزیز
    مخزن موکاپات رو با آب داغ پر کنید و از شعله متناسب با اندازه موکاپات استفاده کنید جوری که شعله کاملا زیر سطح پایین موکاپات قرار بگیره.
    یک نکته مهم دیگه هم میزان نرمی و درشتی پودر قهوه ست. پودر قهوه برای موکاپات نباید خیلی نرم باشه. اگر پودر قهوه خیلی نرم آسیاب شده باشه، قهوه میسوزه و طعم نامطبوعی میگیره.

  47. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام سالار عزیز
    تنها ماده‌ای که می‌تونه قهوه رو به صورت استاندارد عصاره گیری کنه، آب هست. برای داشتن قهوه خوب و استاندارد مخزن رو فقط با آب پر کنید.
    اگر مایل هستین کافئین ببشتری داشته باشین از قهوه‌ها با درصد ربوستا بالاتر استفاده کنید.

  48. سالار گفته:

    با سلام
    ببخشید میشه بجای اب توی مخزن پایینی قهوه ریخت؟منظورم مثلا قهوه فوریه یا قهوه ی اسپرسوی اماده شدس
    که بجای اب با قهوه عصاره گیری کنیم و درصد کافئین بیشتر بشه
    میشه همچین چیزی؟

  49. امیرحسین ۲۰۰۰ گفته:

    سلام..من وقتی با موکاپات میخوام اسپرسو درست کنم،بیشتر از پنج دقیقه طول میکشه و طعم قهوه خیلی تلخ و سوخته میشه.مشکل کارم چیه؟آیا باید آب داغ تری استفاده کنم یا باید شعله گاز رو بیشتر کنم؟
    ممنونم

  50. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام وقت بخیر
    عملا با موکاپات معمولی نمیشه کرما گرفت. موکاپات بیالتی کرما خوبی رو بهمون میده. که البته به نظر من قیمتش نسبت به دستگاه اسپرسو به صرفه نیست.
    قهوه موکاپات معمولا نسبت به قهوه دستگاه اسپرسو تلخ‌تره چون امکان کنترل دقیق دما و فشار آب داغ رو نداره.

  51. Armin گفته:

    سلام آیا راهی هست که با موکاپات اسپرسو با کریما درست کرد؟ بعد اسپرسویی که موکاپات به من میده خیلی خیلی تلخه چون من بیرون اسپرسو خوردم و اینقدر تلخی نداشت به نظرتون مشکل از کجاست؟

  52. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود
    اسم اون مدل قهوه ایلی، موکا ست. و برای اسپرسو ازش استفاده میشه و ربطی به کافه موکا که ترکیب شکلات، اسپرسو و شیر است، ندارد.

  53. سینا گفته:

    من یک موکا پات دارم و از پودر قهوه موکا شرکت ایلی استفاده میکنم. منظور از پودر قهوه موکا چی هست ؟
    فرق پودر موکا با پودر اسپرسو چی هست ؟ ممنون

  54. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود. حتما از آب استفاده کنید. فقط آب هست که می‌تونه قهوه رو به درستی عصاره‌گیری کنه.

  55. محمد گفته:

    سلام داخل قسمتی که پودر قهوه و شکر سفید و پودر کاکائو را با هم ترکیب کن و داخل قسمت قهوه بریز و روی اون هم ۲ تکه کوچک شکلات تلخ یا شیرین بزار و داخل قسمتی هم که قهوه بیرون میریزه کمی شیر بریز اینجوی هم شیر خودش داغ میشه هم کف زیادی میکنه

  56. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود
    پس از تهیه قهوه، تفاله باقی مونده دیگه برای دم کردن مجدد قهوه مناسب نیست.

  57. محمدرضا گفته:

    سلام ، ایا پس از آماده سازی ( سرو کردن اولیه ) میشه پودر باقی تو محفظه رو دوباره استفاده کرد برای تعداد بیشتری؟

  58. ناشناس گفته:

    سلام کل اب بخار میشه ولی قهوه بیرون نمیاد
    قهوه کم می ریزم زیاد می ریزم هر کاری میکنم ی قهوه خوب ازش در نمیاد
    چی کار کنم

  59. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام. با موکاپات میشه اسپرسو درست کرد و مخزن موکاپات رو هم حتما باید با آب پر کنیم تا عصاره گیری قهوه کامل انجام بشه.. بعد از گرفتن اسپرسو، شیر رو داغ کرده و به اسپرسو اضافه می‌کنیم. البته میشه شیر رو به کمک هم زن یا فرنچ پرس زد تا شیر فوم (کف) بده و بعد شیر و فوم شیر رو با اسپرسو ترکیب کرد.

  60. احمدرضا گفته:

    دلیل اینکه قهوه به قول خودتون‌نمیزنه بیرون چند مورد میتونه باشه . اول اینکه قهوه ای که ریختید تمپ کردی یا به اصطلاح فشرده کردید ، دوم اینکه آسیاب قهوه ای که استفاده میکنید خیلی ریزه ، سوم اینکه حجم قهوه رو به اندازه مناسب نمیریزید.

  61. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود وقت بخیر. ایجاد کرم قهوه با موکاپات عملا اتفاق نمیافته. مگر با موکاپات های خاص مثلِ بیالتی. البته یک راه برای گرفتن قهوه صاف‌تر و با کرم بیش‌تر وجود داره این که: روی مخزن قهوه یک دستمال کاغذی قرار بدیم بعد قوری موکاپات رو ببندیم. دستمال مثلِ فیلتر عمل کرده و قهوه بهتری خواهیم داشت.

  62. علی کافه گفته:

    سلام من اسپرسومو با موکاپات درست میکنم هرررر کاری کردم روی قهوه ام مثل ایتالیاییها کف ببنده یا بقول خودمون خامه بده نمیشه که نمیشه. اگه کسی بلده لطف کنه روششو بمن یاد بده.
    خیییلی سپاسگزارم

  63. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود. بله میشه مخزن قهوه رو کمتر هم پر کرد مثلا موکاپات سه نفره باشه ولی به اندازه یک نفر قهوه بریزیم. ولی کیفیت قهوه کمی کاهش پیدا می‌کنه. بهترین حالتش اینه که اگه موکاپات سه نفره‌س به اندازه سه نفر هم قهوه داخل مخزن ریخته بشه.

  64. حسین گفته:

    سلام اسپرسوسازمن موکاکرم پمپ داره که بعدازاینکه قهوه میزن بیرون شروع میکنم به پمپ زدن قهوه هاغیب میشن وبه داخل مخزن ابش برمیگردن میشه بگین دلیلش چیه؟

  65. فواد گفته:

    سلام، آقا این موکا ما اعصابم رو خورد کرده، قهوه ازش نمیزنه بیرون،. تا ته آب اون زیر می‌جوشه اما بالا نمیاد، همه روشی ام امتحان کردم، آخرشم از رو همون گاز داغکی با آب قهوه توش ميندازم سطل آشغال.

  66. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود فراوان.
    در کل موکاپات نسبت به دستگاه اسپرسو، اسپرسوی تیره تری بهتون میده. بهتره برای موکاپات از قهوه‌های با روست روشن (رنگ قهوه‌ایی روشن دارن) استفاده کنین.

  67. علیرضا گفته:

    سلام درب موکاپات بعد از مصرف یادم رفته باز کنم الان کلا سفت شده باز نمیشه
    میشه راهنمایی کنین چجوری درشو باز کنم خیلی سفت شده هیچجوره باز نمیشه ایا راهی داره ؟

  68. ندا از فنجونت گفته:

    درود. باید آسیاب قهوه دستی که قیمت مناسبی هم داره میشه قهوه رو تازه آسیاب کرد.

  69. ندا از فنجونت گفته:

    سلام و سپاس. قهوه ترک پودرش خیلی نرمه و با موکاپات مناسب نیست. قهوه ترک فقط با قهوه جوش یا جذوه تهیه میشه.

  70. ندا از فنجونت گفته:

    سلام و درود. نوع قهوه سیقه ایه. مهم اینه که میزان آسیاب قهوه خیلی نرم یا درشت نباشه. برای خرید قهوه های مختلف و ویژگی های هرکدوم به فروشگاه فنجونت سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع