دم کردن قهوه عربی به روش سنتی به همراه فوت های کوزه گری

آموزش دم کردن قهوه عربی - فنجونت

شاید خیلی­‌ها فکر کنند که قهوه یک نوشیدنی اروپایی است اما واقعیت این است که اتفاقا یکی از خاستگاه­‌های اولیه‌­ی نوشیدنی ای به نام قهوه، قبایل عرب آسیایی‌ست. تا سال­‌ها اعراب روش دم کردن قهوه­‌ی عربی را مثل یک فرمول سری بین خودشان حفظ کردند. قهوه عربی به آن‌ها انرژی می‌داد و کمک می‌کرد تا شرایط سخت صحراها را تحمل کنند. در این مقاله می‌خواهم روش دم کردن اصیل قهوه‌ی پرطرفدار عربی را توضیح دهم.
البته قهوه­‌ی عربی را به روش­های مختلف دم می­کنند که در ادامه شما یکی از بهترین این روش­ها را یاد می‌گیرید.

طرز تهیه قهوه عربی

یک نکته­‌ی مهم در مورد قهوه­‌ی عربی این است که این قهوه تنها در روش دم کردن با سایر قهوه­‌ها از قبیل قهوه ترک و قهوه فرانسه متفاوت است و نام قهوه­‌ی عربی نباید شما را یاد دانه‌­های قهوه‌­ی عربیکا بیندازد. در مورد این نوع دانه­‌ی قهوه در مطالب دیگری در فنجونت توضیح داده­‌ایم. باید بدانید که هر پودر قهوه­ای که برای قهوه‌ ترک مناسب باشد، برای این قهوه هم مناسب خواهد بود.

ابزار مخصوص دم کردن قهوه عربی دَلّه

دم کردن قهوه عربی - فنجونت
دم کردن قهوه عربی با دَلّه

همان‌طور که گفتم قهوه­‌ی عربی بسیار به قهوه­ ترک نزدیک است. بنابراین نگران تهیه‌ی ابزار خاص برای دم کردن این نوع قهوه نباشید. اما اعراب به صورت سنتی و در مراسم رسمی، آن را با وسیله‌ای به نام دَلّه دم می­کنند. بنابراین اگر دوست دارید قهوه عربی را دقیقا به روشی که چند صد سال سابقه دارد نوش جان و نوشیدنی­‌تان را به تاریخ متصل کنید می‌­توانید از دله استفاده کنید. اما اگر دنبال وسیله­‌ای هستید که هم بتوانید به روش ترک و هم عربی قهوه را آماده کنید، توصیه­‌ی ما جَذوه (همان قهوه‌جوش مسی خودمان!) است. جزوه انواع مختلفی دارد که می­‌توانید آن را از فروشگاه فنجونت تهیه کنید.
طرز کار و عملکرد دله مشابه جذوه است. هر دو حرارت را به صورت نسبتا یکنواخت به ترکیب آب و پودر قهوه می‌­رسانند و باعث دم کشیدن قهوه می‌شوند.

مواد لازم برای تهیه قهوه عر‌بی به روش اصیل و سنتی

  • آب
  • پودر قهوه بسیار ریز و نرم
  • پودر هل
  • میخک
  • زعفران (اختیاری)
  • سایر ادویه­‌هایی که دوست دارید

دم کردن قهوه عربی در چهار مرحله به همراه فوت‌های کوزه گری

دم کردن قهوه عربی - فنجونت
دم کردن قهوه عربی

1. افزودن آب و رساندن دمای آن به دمای مناسب: مشخص است که به ازای هر فنجان قهوه باید یک فنجان آب داخل دله یا جذوه بریزیم. اما باید حواسمان باشد اولین تماس آب و پودر قهوه اثر مهمی بر طعم قهوه خواهد گذاشت. بنابراین باید آب را به دمای ایده‌آل برسانیم.

فوت کوزه گری: وقتی آب را به مقدار کافی (برای هر نفر یک فنجان) در دله یا جذوه ریختید، آن را روی شعله بگذارید و اجازه دهید تا با شعله‌ی ملایم جوش بیاید. وقتی آب فقط یکی دو قل خورد دله تان را از به مدت سی ثانیه از شعله دور کنید تا دمای آب کمی پایین تر از نقطه جوش بیاید. این دمای ایده‌آل برای اولین برخورد آب با پودر قهوه است.

2. اضافه کردن پودر قهوه: به ازای هر نفر، یک یا دو قاشق چای خوری سرپر پودر قهوه به آب درون دله یا جذوه که در دمای ایده‌آل قرار دارد اضافه کنید. این که یک قاشق پودر قهوه اضافه کنید یا دو تا، بستگی به ذائقه‌­تان دارد. اگر در دنیای قهوه تازه واردید، توصیه­‌ی من یک قاشق است.

فوت کوزه گری 1: حتما حتما حتما قبل از قراردادن مجدد دله یا جذوه روی شعله، آب و قهوه را به خوبی هم بزنید. یادتان باشد باید شعله گاز را هم به خوبی کم کرده باشید.

فوت کوزه گری 2: همان طور که گفتیم هر پودر قهوه‌ای که برای قهوه ترک مناسب باشد، برای درست کردن قهوه عربی هم مناسب است. و البته توضیح دادیم که قهوه عربی ارتباط مستقیمی به دانه‌های قهوه ندارد و یک روش دم کردن قهوه مثل فرانسه و ترک است اما بهتر است بدانید که برای یک قهوه عربی با طعم سنتی، بهتر است از قهوه با درصد عربیکا بالا مثلِ قهوه استانبول که در فروشگاه فنجونت ارائه شده است استفاده کنید.

3. دم آوری قهوه: زمان دم آوری قهوه به روش عربی (قهوه عر‌بی) بین ده تا دوازده دقیقه است. این زمان طولانی باعث می‌شود قهوه عربی جزو سنگین ترین انواع قهوه باشد. دوباره تاکید میکنم که شعله باید حتما کم باشد تا قهوه به خوبی فرصت داشته باشد دم بکشد.

نشانه‌ی دم کشیدن قهوه عربی: کم کم کف یا فوم قهوه روی جذوه یا دله ایجاد می‌شود و پودر قهوه آرام آرام به سطح جذوه می‌آید.

فوت کوزه‌گری: اجازه ندهید قهوه بیش تر از دوازده دقیقه روی شعله بماند.

4. اضافه کردن ادویه‌ها: بعد از این که قهوه دم کشید، آن را از روی شعله بردارید و اجازه دهید حدود یک دقیقه و نه بیشتر استراحت کند. یعنی بدون حرارت دیدن در یک جا ساکن بماند. بعد میخک، زعفران و ادویه دلخواهتان را به مقدار دلخواه اضافه کنید.

فوت کوزه‌گری 1: اگر بیشتر از یک دقیقه به قهوه استراحت بدهید دمای مناسب آب برای آزاد کردن عطر، رنگ و خواص زعفران و میخک را از دست خواهید داد.

فوت کوزه‌گری 2: بعد از اضافه کردن ادویه دوباره دله یا جزوه را به مدت کوتاهی روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل شود. بعد از تشکیل فوم قهوه، قهوه‌ی عربی شما آماده است.

فوت کوزه‌گری 3: قبل از سرو بهتر است کمی دله یا جذوه تان را ساکن کناری بگذارید تا پودر قهوه ته نشین شود و سپس آن را در فنجان بریزید.

نکته: اصل اصل قهوه عربی را به روش کاملا سنتی روی ذغال درست می‌کنند. گفتیم این نکته را هم گفته باشیم که مدیون نشویم. نوش جان.

فیلم آموزشی تهیه قهوه عربی


آداب و رسوم سرو قهو‌ه عربی

قهوه عربی - فنجونت

قهوه عربی رو در فنجان‌های گردِ کوچکِ بودن دسته سرو می‌کنند.
موقع پذیرایی از مهمان بعد از اینکه او قهوه رو نوش جان کرد، اگر فنجانش را تکان داد یعنی دیگه قهوه میل ندارد ولی اگر تکان نداد یعنی میل دارد فنجان دوم قهوه رو هم نوش جان کند.

نکته جالب دیگه سرو قهوه عر‌بی برای بانوان است. وقتی می‌خواهند برای یک بانو قهوه عربی سرو کنن، به نشانه احترام اول پای چپ را کمی خم کرده و فنجان او را با قهوه پر می‌کنند.

خرید انواع قهوه‌های تازه و خوشمزه

قهوه ترک استانبول

قهوه ترک استانبول از فرآوری دونه‌های قهوه عربیکا و ربوستا تهیه شده که برای دم کردن یه فنجون قهوه ترک به سبک ترکیه‌ای مناسبه.طعم تلخ شکلاتی و عطر فوق العاده‌ای ازش دریافت می‌کنین. روست این قهوه مدیوم هستش و رنگ قهوه‌ای متوسط داره.

خرید قهوه ترک استانبول

قهوه‌ MC2 انرژی زا

MC2 یه قهوه خاص برای عاشقان قهوه ست، کسانی که علاقه‌مند به سرو یه قهوه سنگین‌تر هستن و این سنگینی برگرفته از میزان بیشتر کافئین در ترکیب کلی هست.

قهوه انرژی زا، می تونه انرژی بدن شما رو برای انجام کارهایی که نیاز به توان و تمرکز بالاتری دارن تامین کنه.

خرید قهوه انرژی زا

پودر اسپرسو فوری رایش 

پودر اسپرسو فوری از فرآوری قهوه تازه به دست می‌آید و کاربرد اصلی ش برای مواقعی است که فرصت یا امکانات لازم برای دم کردن قهوه تازه را ندارید. پودر اسپرسو فوری رو با آب داغ ترکیب می‌کنین و دیگه تامامم! یه فنجون اسپرسو خوش عطر و طعم دارین.

خرید پودر اسپرسو فوری رایش

برخی نظرات خریداران قهوه فنجونت

صفحه نظرات مشتریان

45 دیدگاه برای “دم کردن قهوه عربی به روش سنتی به همراه فوت های کوزه گری

  1. ناشناس گفته:

    آنچه مهم است این هست قهوه طوری درست کنی که طعمش را خودت دوست داشته باشی مابقی مهم نیست تمام .

  2. ناشناس گفته:

    اینکه میگن دله طبیعتش گرم هست درسته ؟یعنی با اسپر سو تفاوت داره؟

  3. ناشناس گفته:

    سلام پودرقهوه مون چه نوع باید باشه. با قهوه کلاسیک رنگش تیره میشه درسته؟ الان توفیلم آموزشی رنگش سبز شد این چه نوع قهوه بود ممنون

  4. ناشناس گفته:

    سلام من هم فقط قهوه تلخ گلد و جاکوب را استفاده می کنم اما خیلی دوست دارم که دانه های قهوه را استفاده کنم چون تا حالا استفاده نکردم برای لاغری نمی دانم مناسبه یا نه فرق می کنه با قهوه تلخ یا خودشه

  5. ناشناس گفته:

    سلام با ترکیب گلد وکلاسیک میشه؟!
    یا میخوام قهوه ام تلخ باشه چه نوع قهوه ای خوبه

  6. ناشناس گفته:

    سلام میشه واسه بالابردن غلظت پس از آماده شدن قهوه با دله به اون پودر هاتچاکلت یا شکلات اضافه کرد ؟ من دوست دارم قهوه ام فوم داشته باشه و غلیظ باشه

  7. توحه گفته:

    اون بخاطر اینه که ادویه وهل رو قاطیش میکنن اماده باشه یعنی دم کردن قهوه یک مرحله است نه دو مرحله‌…

  8. دانيال گفته:

    سلام من بیشتر گلد استفاده میکنم طعمش عالیه ونوع دوم که خیلی پودر شده هست بهش میگن کافائىن اون هم خيلي خوش طعم وخوش مزه هست

  9. آزاده گفته:

    سلام ممنون بابت تهیه ی قهوه عربی من قهوه جوش دله رو گرفته بودم اما کار کردنش رو بلد نبودم سپاس برم ی قهوه عربی درست کنم

  10. حسین گفته:

    سلام دوستان میگن چرا قهوه در فیلم روشنه بایستی بگم که این روش قهوه خلیجی هست که در امارات و عربستان سرو میشه و رقیق و روشن هست و تلخ نیست اما بسیار خوشمزه هست چون قهوه سبز رو خیلی کم تفت دادن و برشته کردم و باهاش زعفران قاطی کردن

  11. رامین گفته:

    هیچکدوم، اصل قهوه عربی اینه که دون آسیاب شده رو بپزی سرو کنی، اگه دوس داشتی میتونی گلدو کلاسیک هم قاطیش کنی

  12. رامین گفته:

    هیچکدوم، اصل قهوه عربی اینه که دون آسیاب شده رو بپزی سرو کنی، اگه دوس داشتی میتونی گلدون کلاسیک هم قاطیش کنی

  13. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود.
    در اصل قهوه عربی با پودر قهوه ترک دم میشه. ولی از نسکافه گلد هم می‌تونین استفاده کنین

  14. امیر MIS گفته:

    سلام
    چون آب کمتری در دله میریزند وبستگی به شخص قهوه خور داره مثلا من خودم یک قاشق غذاخوری با نصف فنجان آب قاطی میکنم ویک عدد هل واز این قهوه انرژی بالایی جهت رفع خستگی وشادابی دریافت میکنم

  15. فرشاد گفته:

    داخل قهوه دله یا عربی باید وقتی قهده داخل فنجون میریزم رنگ قهوه داخل بدنه داخلی فنجون بمون.
    اگه قهوه دله رقیق باشه کم رنگ یا دم نکشیده باشه باعث شکم درد میشه و یبوست میاره. قهوه خیلی خیلی غلیظ هم اولا مشکل خواب میاره که بیش از حد بیدار نگه میداره و کلافه میشه ادم دوم هم که خیلی خیلی غلیظ باشه باعث بیرون روی میشه. دوستانی وه عادت به دله ندارن ساعت ۹ شب به بعد نخورن چون تا صبح چشاتون بسته نمیشه

  16. ستاره گفته:

    خودش نوشته زیرش قهوه سعودی.من هتل هیلتون مکه خوردم همینجوری رقیق و بسیار خوشمزه بود با همین رنگ متمایل به سبز

  17. رضا گفته:

    الهی به امید تو من با تعریفایی که از شما دوستان شنیدم برم لوازمش رو تهیه کنم یه قهوه بزنم به بدن

  18. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سپاس از همراهی شما
    پودر قهوه ترک در واقع اشاره به میزان آسیاب و نرمی قهوه داره. منظور از پودر قهوه ترک پودریه که کاملا نرم آسیاب شده. حالا میشه هر مدل دونه قهوه‌ای رو انتخاب و آسیاب کرد.

  19. محمدرضا گفته:

    دقیقا‌صحیح‌میفرمایید‌پودرقهوه‌ترک‌باقهوه‌عرلی‌صددرصد‌متفاوت‌با‌دوطعم‌کاملا‌جداگونه‌هست‌‌هرچند‌از‌دیگر‌توضیحات‌ایشون‌تشکر‌میکنیم‌ولی‌باززعفران‌ومیخک‌وهل‌باید‌همراه‌با‌خود‌قهوه‌اسیاب‌شده‌به‌داخل‌دله‌یا‌کتری‌یاد یگ‌بستگی‌به‌میزان‌درست‌کردن‌قهوه‌درمحافل‌دارد‌

  20. محمد گفته:

    منم اربعین ازین قهوه ها خیلی خوردم و عالی بود ولی با چیزیکه تو ویدئو دیدم کاملا متفاوت بود خیلی خیلی غلیظ تر.حالا چرا اینقدر فرق داره نمیدونم

  21. محمد گفته:

    با سلام
    منم اربعین هر جا صدای فنجون شنیدم رفتنم خوردم ولی کاملا با چیزی که تو ویدئو دیدم فاصله داره.خیلی خیلی غلیظ تر بود

  22. یاسین گفته:

    با سلام توی خوزستان بجای اجاق، یک ظرف پر از شن را روی ذغال می گزارند ودله را روی شن داغ می‌گذارند. اونم فقط به خاطر زمان قهوه هستش چون شن زود تر داغ می‌شود و کمتر از 10 دقیقه زمان میرد.

  23. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود. تا اونجایی که ما اطلاع داریم تفاوت نمی‌کنن پودر قهوه ترک و قهوه عربی، بلکه روش دم کردنشون متفاوته. اگه اطلاعات خاصی درباره تفاوت پودر قهوه ترک و عربی دارین ممنون میشم با ما به اشتراک بذارین.

  24. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود.
    بله با قهوه جوش که برای دم کردن قهوه ترک استفاده می‌کنیم هم میشه قهوه عربی رو دم کرد.

  25. واحد محتوای فنجونت گفته:

    سلام و درود.
    بی نهایت سپاس از شما که از سنت های جالب سرو کردن قهوه عربی گفتین. برقرار باشین.

  26. جاسمی گفته:

    سلام ممنون از توضیحی که دادید واسه قهوه عربی به سبک اهوازی لازمه اینو اضافه کنم که بعد از دم کشیدن قهوه اونو یه گوشه یا ترجیحا تویخچال میزاریم که ته نشین بشه بعد آروم خالیش میکنیم تودله کوچکتر که مخصوص قهوه ریختن واسه مهمان هست بعد میزاریم رو ذغال باز تاجایی دم بکشه که کاملا غلیظ بشه وقتی خوب دم کشید برا مهمان میریزیم.

  27. علی گفته:

    این قهوه با قهوه خوزستان و عراق فرق دارد امارات عمان وعربستان اینطوری درست میکنند

  28. ناشناس گفته:

    سلام تو این فیلم رنگ قهوه خخییییللی روشنه چررا ؟من هر جا از پودر قهوه ترک استفاده کرددم تتیره س نسبتا

  29. سایی گفته:

    تو سفر اربعین از این نوع قهوه رو ذغال خیلی دیدم و چشیدم قهوشون خیلی غلیظ و حالت کش دار هس به شدت هم تلخ و دارک

  30. حامی گفته:

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    اما این قهوه رقیق با این حجم بالا به عنوان قهوه عربی در جنوب کشور شناخته نمیشه
    قهوه عربی سنتی غلظت بسیار بیشتری داره و به مدت زمان بیشتری برای دم کشیدنش نیاز هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع